Albania jawi nam się raczej jako kraj, do którego przyjeżdżamy by zobaczyć ostatnie niezadeptane turystycznie miejsca w Europie. Zachwyca dzikością, przyrodą i często ujmuje prostotą, a także brakiem komercjalizacji.
Czy jest to odpowiednie miejsce na nowoczesne na skalę światową inwestycję za ponad 2 miliardy USD?
Durrës Yachts & Marina to już zatwierdzony projekt przebudowy mało atrakcyjnego, towarowego portu w Durrës na luksusową marinę z portem dla kruzerów wycieczkowych, plażą, hotelami, rezydencjami, butikami i restauracjami.
Inwestycja Durrës Yachts & Marina jest prowadzona przez grupę EMAAR, która jest odpowiedzialna za jedne z najbardziej znanych, innowacyjnych i elitarnych projektów na świecie, w tym The Dubai Marina, The Burj Khalifa, Downtown Dubai i The Belgrade Waterfront. Nie ma więc najmniejszych wątpliwości, że sprawę w swoje ręce wzięli specjaliści 😉
W wywiadzie dla BBC Mohamed Alabbar (założyciel firmy EMAAR) mówił, iż widzi ogromny potencjał Albanii, a zabytki i przede wszystkim natura tego kraju wywarły na nim ogromne wrażenie. Nazwał Albanię nieoszlifowanym diamentem Europy i powiedział, że chce być tu pierwszy, zanim ktoś go uprzedzi.
Obecny port towarowy (o dużym znaczeniu nie tylko dla Albanii, ale całych Bałkanów), zostanie przeniesiony w okolice Porto Romano (na północy Durres), a jego miejsce zajmie największy i najnowocześniejszy port turystyczny na całym Morzu Śródziemnym.
W ramach tego projektu rząd Albanii podpisał umowę o współpracy z rządem Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Dzięki tej inwestycji nowy port Durres ma stać się ważnym punktem nie tylko dla regionu, ale także poza nim.
Realizacja inwestycji ma zająć 4-6 lat.
W Durres & Yacht Marina ma się znaleźć 12 000 jednostek mieszkalnych z ponad 80 000 m2 parków i otwartych przestrzeni, a także punktów rekreacyjnych, handlowych i restauracyjnych. Inwestycja Durrës Yachts & Marina będzie również obejmować ekskluzywną marinę i terminal statków wycieczkowych.
Uznając za bardzo ważne oba projekty, zarówno ten dotyczący realokacji portu, jak i powrotu obecnego portu do portu całkowicie turystycznego, nowy port Durrës będzie połączony z obszarem Porto Romano, zaliczanym do wolnej strefy gospodarczej, z linią kolejową, która ułatwi ruch i obieg towarów.
Według planu zagospodarowania przestrzennego, pomimo przeniesienia portu w rejon Porto Romano, terminal pasażerski pozostanie w tym samym miejscu. Wynika to z faktu, że rząd Albanii przez lata inwestował w jego modernizację i jest jednym z najnowocześniejszych terminali na Adriatyku.
Durres Yacht & Marina zdecydowanie zmieni dostępność oraz atrakcyjność turystyczną Albanii, a szczególnie miasta Durres, które na inwestycji zyska bardzo wiele.
Pozostaje tylko czekać na efekty pracy!